fredag 12 juli 2013

Strejk! Duisburg


Torsdag 11:e juli och fredag 12:e juli
Kvar i Duisburg.
Ja, det är väl inte den plats vi skulle tillbringat fyra dagar på längs kanalfärden om vi fått välja...men staden är stor, 480 000 invånare och det mesta finns så det är bara att ta det som det kommer. Strejkande tyska slussarbetare är inget vi tagit med i beräkningen. Alltså tar vi det lugnt och tvättade på torsdagen i marinans lilla tvättstuga så nu har den sunkiga "kläder i båten som varit med ett tag-lukten" bytts mot en fräsch Comfort-doft. Dessutom har vi jobbat på att få igång denna "superlätta" internetuppkoppling. Bevare oss väl vilket irritationsmoment det blivit med instruktioner vi inte helt begriper på tyska, datorbutiker som säger att det är fel på web-stickan, affär som byter ut men ändå fungerar det inte. Ringer till företaget och då, trots att vi tidigare upplysts om at allt var ok, får vi veta att vi inte är registrerade. Detta görs då igen och efter ett antal timmar har vi nu åtkomst men det som skulle vara 30 dagar är nu 24 timmar! 
Vi har promenerat i staden som, till Görans glädje, är full av konditorier. En mur har en gång omslutrit staden som då var en bråkdel i storlek mot dagens stora industristad. Längs den långa kanaltarm som marinan ligger i är det caféer och restauranger så det går knappast någon nöd på oss. Marinan  är dessutom mycket välordnad (fräscha toaletter, duschar, tvättstuga, diesel, el, vatten). Under full kontroll av den trevlige och serviceminded hafenmeistern. 
Onsdag 10:e juli
Det blir inte alltid som man tänkt sig!
Morgonen i Köln blev att köra en tvättmaskin och ett besök i marinbutiken. I väg kl 11 ut i den kraftiga medströmmen och motvinden. Vi går vidare norrut mot Duisburg där vi ska gå in i n Rhein - Herne kanal. Det gick undan, ca 10 knop hela tiden, fint torkväder för nytvättade kläderna. Fortfarande ont om fritidsbåtar men rikligt med pråmar .I vinden och med molnig sky blev det kyligare så det var fleecen på. Många industrier och lastkajer, lyftkramar och kraftverk kantar Rhen. 

Vi hade fått tips av den svenske spanjoren, Jose, om en bra marina i Duisburg. Den heter Marina Duisburg och man angör den via en lång, ca 2 Nm, infartskanal. Vi hittade den efter de 9 milen och angjorde bredvid Jose som redan låg där.
Gott och väl tyckte vi och fick sedan veta att det är STREJK bland kanalanställda så inga slussar körs! Är det möjligt, i Tyskland!? Jo, Jose och en tysk båtgranne, hemmahörande i Duisburg, åkte till slussen och kollade. Jo, då ingen aktivitet och pråmar på rad som inte kom vidare. Tydligen är det så att man planerar effektivisering av verksamheten kring kanalerna med nedskärningar med 25% som följd och detta är anledningen till strejken. Enligt uppgift fram ”hafenmeister” ska strejken hålla på till måndag morgon. Vi trodde knappt våra öron. Ska vi vara kvar här till måndag morgon?? Ja, det är väl bara att ta det som det kommer. Kanske kommer parterna närmare varandra i förhandlingar så att strejken avbryts tidigare…

Vi bjöd Jose på middag och han förgyllde den med osttallrik som efterrätt. Kvällen avslutades inne i Andrea där vi löste diverse världsproblem innan det var dags för disk, bloggskrivande och sömn. 

Tisdag 9:e juli

11 knop i medström på Rhen!

Efter litet trixande för att komma ut ifrån den inlåsta marinan gav vi oss ut på bunkringsstråt och fann, efter frågande om vägen, en affär där vi kunde fylla på förråden och dessutom köpa den efterlängtade internetuppkopplingsmöjligheten. Den visade sig vara betydligt dyrare än vi fått information om men glada i hågen tänkte vi att NU skulle det äntligen bli ordning på inläggandet på bloggen!

Iväg och efter Koblenz-slussen kom vi till vägskälet mellan Mosel och Rhen. Direkt kände vi medströmmen det blev fara av: 9-11 knop utan ansträngning och fullt med pråmar at hålla reda på som man mötte dem på rätt sida utifrån om de signalerade med sin blå skylt om ändrad mötessida. Sol och värme men motvind och fartvind som gjorde temperaturen behaglig. Vi gjorde 90 km på 6 timmar (inga slussar på Rhen) och forsade igenom industrisamhällena. Vilken kontrast mot de smala kanalerna genom halvt nedgångna små franska byar. En hel del gamla borgar kantar Rhen och bygden är välmående det syns tydligt.

Köln blev dagens mål och efter viss oro då vi först inte hittade marinan vi spetsat in oss på. Vi fann den på flodens västra sida just efter en av den pampiga broarna och försiktigt gled vi in emellan stenmurar mitt i staden. Lasse backade in båten på en ledig plats vid pontonbryggan och träffade trevligt folk igen, dels en svenska spanjor som var på väg hem efter 4 år i Medelhavet och dels ett tyskt par där kvinnan var oss behjälplig med att försöka få igång internetuppkopplingen. Det gick inte! Efter registrering per telefon och en hel del krångel vet vi inte om det blir ok eller om det var en flopp, Det kommer inte att fungera förrän den registrerade personen kollats upp…ja, man kan bli frustrerad över mindre – ”så lätt och smidigt”-jo,jo!

Avslutningen på kvällen blev en promenad längs kajen och upp till den mäktiga och berömda Kölner domen. Stor och imponerande! Liten bar vid kajen blev sista anhalt innan koj. Det är en speciell känsla att ligga här mitt i storstaden Köln med höga hus runt om, liv och rörelse och intensiv sjöfart med pråmar och passagerarfartyg.   

 

Måndag 8:e juli

Lång dags färd mot Koblenz!

Efter 12 timmar på Mosel med slussar och undersköna vyer angjorde vi en klubbhamn strax utanför den, i jämförelse, stora staden Koblenz.

Vi startade 8.30, slussarna stänger inte alls här i Mosel utan pråmar och vi andra kan slussa när vi vill. Pråmen framför oss i natthamnen gav sig iväg i ottan och vi så snart besättningen kvicknat till. Sol och värme hela dagen – svalka i vissa kurvor när fallvindarna från ”vinkullarna” träffade oss och stekhetta dessemellan. Fantastiska vyer, går inte att beskriva och förmodlige kommer fotona inte att göra detta rättvisa. Man säger att Mosel är vackert men det är en underdrift! Birgitta konstaterar att man måste öva upp förmågan att spara dessa intryck och kunna ta fram dem i gråkall Sverigevinter. Göran har en pågående diskussion kring hur oerhört många kyrkor vi ser, inte nog med en i varje by, ofta är det fler. Och byarna kommer med några hundra meters mellanrum. Små kapell på sluttningarna är också vanliga. De mäktigaste byggnationerna vi ser är borgarna på bergskammarna. Man förflyttas lätt till riddartid och strider mellan hertigdömen och bevakning över floden och bergen. Den ena vyn överträffar den andra och di fotar och fotar…

Vi behövde komma en bra bit idag så vi körde på och i slussarna flöt det bra men väldigt litet väntetid.  Slussarna i tyska Mosel är inte så många och floden är bred så det går att köra på en del mellan slussar och ändå till fullo insupa omgivningarna. Från Berkastel - Kues till hamnen utanför Koblenz har vi gått 127 km dvs ca 69 Nm. En ordentlig dagsetapp eftersom vi slussat 6 gånger i jätteslussar. Vi anropar slussen när vi närmar oss och oftast tar det bara en kort stund innan vi får slussa nedåt, ibland tillsammans med någon annan fritidsbåt, pråm eller passagerarfartyg ibland faktiskt helt ensamma. Den luculliska middagen blev franska vita korvar och litet pasta. Bunkring behövs! Kanske, kanske lyckas vi med internetUSB-minnesinköp också…

Koblenz har 80 000 invånare och vi kan inte lägga till inne i staden utan vi får ta oss ca 1km till bunkringsaffär och sedan gå vidare. Göran håller oss med ny information eftersom han tar sin uppgift att intervjua ortsbefolkning, i detta fall alla trevliga klubbmedlemmar som trots den sena timmen fixade med sina båtar i hamnen, på fullt allvar.     

Söndag 7:e juli

Vi färdas i vinland!

Frukost under gång eftersom vi ville komma igång med slussningen, vi vet ju aldrig om vi måste invänta pråmar. Första slussen för dag var Trier-slussen nära natthamnen och det blev nerfart tillsammans med liten motorbåt. Solen sken men vinden svalkade. Det är underbart vackert att fara längs Mosel med vinodlingar på alla slutningar och välmående byar i varje kurva. Det märktes att det var söndag idag: få pråmar men fler fritidsbåtar främst motorbåtar, nästan inga segelbåtar och mycket få svenskar. Litet bekymmersamt blir det när ”vägmärkena” på floden är tvetydiga eftersom vår karta saknar detaljer. Mosel är bred och vi ser många campingar med husbilar och husvagnar, restauranger med altaner mot floden och överallt handlar det om vin.

Vi förundrar oss hur vindruvorna kan skötas och skördas på dessa mycket branta sluttningar. Hur gör de? Kan man gå där överhuvudtaget? Maskiner då? Ser man till det myckna arbetet med vinframställning är vin inte dyrt!

Slussningen vid Wintrich blev mer dramatisk än någon tidigare då pråmen vi slussade efter drog igång motorerna vid portöppning så mycket att vi inte kunde hålla båten utan den dunkade in i slussväggen med förpulpiten och lanternan. Vi redde upp det och gick vidare i det bedårande landskapet till Bernkastel - Kues en liten by ca 10 km från nästa sluss som är Zeltingen. Vi lade oss efter en pråm vid kajen, stegade iväg till första bästa restaurang i den mycket charmiga byn men stenhus, blommor och Weinstuben. Där blev det kallt moselvin! Lasse ägnade sedan en bra tag till motorservice: oljebyte, oljefilterbyte, batterikoll, vattenfilterkoll. Under tiden satt resten av besättningen i skuggan och fikade. Så olika det kan vara….

Nå, sedan blev det en efterlängtad schnitzel, bypromenad och vinavsmakning med efterföljande vininköp både för hemmabruk och för den fortsatta färden.

Göran slog sig i slang med pråmägarna, två rätt unga bröder som berättade om slitet att få pråmlivet att bära sig. Många som äger och kör pråm jobbar sju dagar i veckan.

 

Lördag 6:e juli

Just som vi skulle äta frukost kom en holländsk fritidsbåt förbi i fulla ställ med siktet inställt på slussning. Snabbt hängde vi på och slussade tillsammans med dem i först Königsmacker - slussen och sedan, efter den sista biten på franska Moselle till gränsen, även i gränsslussen Apach. Direkt märks att fler kan tala och förstå engelska då det fungerade att göra sig förstådd med slussövervakningen. Vi fick vänta på en pråm att slussa ner med och det är nästan som att man får en ”egen” pråm tilldelad i dessa kanalsystem för det är ingen idé att ta sig om dem, man får ändå vänta på dem vid slussarna. Det utgör inget direkt problem för oss med marschfart ungefär som pråmen (utom i kurvorna på kanalen då pråmen måste gå väldigt långsamt). Pråmarna är ofta över 100 m och de längsta 170 m! Ska man möta dem gäller det att kunna deras signalsystem med skyltar och flaggor. Tur att vi har en kapten med kanalintyg (hoppas han minns allt..)

Nu hade vi då lämnat Frankrike och gled fram längs gränsen mellan Luxemburg och Tyskland. Första sevärdhet var Schengen på luxemburgsidan. Liten men flott ort. Oj, vilken skillnad vi ser på bebyggelsen här och i södra Frankrike! Här: välstånd, flådiga hus, stora vingårdar, herresäten. I södra byarna längs Rhone och Saone: förfallna hus, skabbiga fasader, övergivna gamla industrier och en helt annan standard. Som tur är säger detta ju inget alls om hur människorna har det…

Vi fick tips av vår slusskompis holländaren att man med fördel går in i en marina en liten bit på Mosel, Schwebsange på luxemburgsidan, och fyller bränsle eftersom där tankas ”billigaste bränslet på Mosel”. Sagt och gjort vi följde efter honom dit och fyllde diesel för 1, E uro /liter. När man behöver mycket gör det skillnad – vi är ju mer motorbåt än något annat just nu (ja, sånär som på djupgåendet då). Ulrika utökade kartförrådet här men tyvärr finns inte samma förnämliga kartböcker med detaljer som i Frankrike.

Vidare på Mosel och så vackra vyer! Brigitta njuter i fulla drag. Just så har hon förställt sid detta: en slingrande flod som kantas av höga, böljande kullar med vinodlingar och välbärgade vinodlargods emellan. Mosel är bred och djup, 3,5 – 6 m. I alla fall den här sträckan. Vi pinnade på och har nu medström ca 1 knop. Sluss nummer tre för dagen var Palzem för oss, pråmen och en motorbåt. Det finna ofta en mindre sluss vid sidan om den stora slussen men den kan vi inte nyttja då vi är för stora. Istället är det till att ta den gigantiska slussen där vi knappt syns när vi lagt till.

Hett och soligt men som tur är blåser det en del på floden så svalka ges emellanåt. Det är längre mellan slussarna men efter ytterligare 16 km var det dags för  Grevenmacher - slussen och sedan floden vidare till staden Trier. I kanalboken av Tovås stod att det skulle finnas en bra marina innan Trier, Yachthafen Monaise. Vi fann den och blev mycket väl mottagna av såväl hamnansvariga som medlemmarna i klubben. Vi fick veta allt nödvändigt inklusive att det fanns en klubbar med ”bier sehr preiswerdisch”. Vi beslöt oss för att kontrollera detta efter middagen och visst var det så: lägg 1 E i skålen, tag en god öl och njut. Korv och kött efter grillning för ett klubbgäng bjöds sedan också så det blev en trevlig helkväll på denna Yachthafen. Göran är nu i sitt esse, pratar som en infödd!  

Fredag 5:e juli

Duschen var fantastisk! Tänk hur härlig en helt vardaglig självklarhet kan vara när man inte kan få den varje dag! Ja, visst kan vi duscha ombord men det blir bara som nödåtgärd. Efter uppfräschning av såväl oss själva som båten gav vi oss av norrut igen från Pont a Mousson med siktet inställt på Metz och vidare mot tyska och Luxemburgska gränsen. Vår bekanta pråm, holländaren Celitic, blev vår kompanjon under dagen dvs vi följde honom i kölvattnet mellan slussarna. Vi visste ju att vi inta skulle släppas före i slussarna, yrkessjöfarten går alltid före och dessutom håller den god fart mellan slussar. Endast vid snäva kurvor (ja, snäva för en 114 meters pråm) tar det tid och in och ut ur slussar där den endast har ca 50 cm på var sida som marginal. Vi får plats efter den i slussen och i de första slussarna för dagen var vi fyra båtar tillsammans med pråmen. Annars är det inte många båtar längs kanalen. Vi möter en och annan pråm och ett fåtal semesterkanalfarare. Lasse har litet motorbekymmer och funderingar men det flyter på hittills.

Metz var en vacker stad och vi gled igenom och vår teori är att detta är en mer välbärgad del av Frankrike då vi ser betydligt färre nedgångna hus än söderöver. Slussarna är riktigt långa och vi slussar ner mellan 4 och 8 m varje gång. Det går lugnt och fint och endast när pråmen är på väg ut ur slussen och den bakre motorn trycker på vattenmassorna behöver vi hålla i Andrea. Vädret är fint och stundtals svettigt. Som vanligt ser vi en hel del hägrar men nu också mängder med svanar. Häger, svan och kyrkor är ett stående inslag i vyn.

I den lilla charmiga staden Thionville, med marknad/festival och allt, tänkte vi lägga till men det var för grunt vid stadskajen så vi gav upp det projektet och stävade vidare ett tag till efter ”vår” pråm. Fina rekreationsområden med cyklister, fiskare och joggare efter vägen och som pricken över in ett kärnkraftverk! Alldeles utanför slussen Königsmacker, 14 km från gränsen till Luxemburg och Tyskland, hade vi siktat in oss på en, i kartan markerad, tilläggningsplats. Där var det privatbåtar och ingen plats för oss utan vi ankrade på andra sidan den stora ingångskajen till slussen. Pråmen slussade vidare (tänk om den ska hela vägen till Lübeck!) Middagen blev sen och kudden efterlängtad. Snart Tyskland, då har vi i alla fall en ombord som kan språket (Göran är inte bara ”spanjor” utan dessutom halvtysk…)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar