måndag 15 juli 2013

Äntligen på gång igen!

Strejken slut och vi iväg i ottan. Pråmar i väntan på slussning. Hur skulle detta gå? Efter en timmes väntan vid första jätteslussen, 300 m, vid Duisburg ut på Rhein-Herne kanal fick vi gå med en dubbelpråm och sedan var vi igång med kanaler och slussar igen. Resterande fyra slussar på denna kanalsträcka var också stora, 185 m, och vi fick, tillsammans med några fritidsbåtar, slussa med bakom pråmar. Det är kämpigt att håll båten rätt i slussarna om man inte har lyckan att komma till en sluss med flytande pollare som följer med hela vägen upp eller ner så att man inte behöver flytta tampar och hålla i. Den sista slussen på Rhein-Hernedelen drog vi vinstlotten och då var det lättvindigt att slussa.

Vi har klättrat upp 37 meter i slussar idag innan vi kom in på nästa kanalstäcka, Dortmund-Ems kanal. Totalt har vi tillryggalagt 87 km idag och det är ett gott dagsverke eftersom alla pråmar, som legat stilla och inväntat slusstrejksslutet, skulle iväg. Det blev en lång dag: upp kl 06.00, iväg vid 06.30 och natthamnstilläggning kl 20.30 vid en av de långa järnskodda kajer som finns längs kanalen som tilläggningsmöjlighet. Fint väder och ljummen kväll gjorde att vi åt i sittbrunnen och tittade på ljusskenet från staden Münster,  som vi kommer till imorgon och där vi ska igenom denna kanalsträckas enda sluss.

Kanalen har ändrat skepnad under dagen. Från industrier i början när vi stävade genom Rhur till öppet landskap och landsbygd med gödseldoft på slutet. Påfallande många människor söker sig till kanalen för att sola, bada, cykla, fiska eller umgås. Ungdomar dominerar och de verkar ha kanalbanken som samlingspunkt. Många pråmar på kanalen så det gäller att ha koll på möten och skyltar.

Idag har vi också fått bekräftat att masten levererats till Trave Werft i Lübeck och det är fint, ett orosmoment avvärjt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar