lördag 1 juni 2013

På väg: Altea och sedan Ibiza!

1:a juni
På onsdagen bestämde vi oss för att torsdagmorgonens avgång skulle ske 06.00 men när vi vaknade var det becksvart ute och monsunen hade dragit i gång med kraftig vind så vi avvaktade med avgång en timme. Distans till första etappmål Altea blev ca 50` med en öppen bog och 10h segling. En riktig "höjdare" var lunchen: Anders "pasta de la Regina". Mums!

Altea är en liten, gammal och trevlig by med fin hamn. Det blev dusch, promenad och middag på en liten restaurang i hamnen. Planering för att gå till Ibiza dagen efter.
Fredagmorgon satte vi segel och tog ut kursen till Ibiza, ca 75` vind NV 3-10 m/sek. Det blev en mycket fin segling på 12,5 h och trots den långa etappen såg vi land hela tiden eftersom kusterna är 300 - 500 m höga. En av dagens höjdpunkter var när 3 delfiner simmade under båten! Ingen kamera i närheten tyvärr.

I övrigt är vi ganska ensamma på det turkosa havet, vi möter 2-3 båtar på en dag. Väl framme på Ibiza blev det promenad in till gamla staden där enklare middag intogs sent på kvällen. När vi, gamla sjöbusar, skulle gå till kojs så började nattlivet vakna i Ibiza. Vi somnade trots det utan större möda, trötta efter en lång dags segling. Det som störde mest var väl mer oljuden från respektive hytt (trötta seglares olika vokabulär...)

Ibiza lördag morgon: god och näringsrik frukost (gröt), lite inhandling av mat och nödvändig städning av båten. Den höga salthalten i havet blir som sand på båten.

Dagen spenderades med sightseeing i staden. Glenn fick se att det fanns ett IKEA och föreslog att vi skulle äta köttbullar till lunch! Väl framme vid varuhuset efter en mycket lång promenad konstaterades att det var ett mini-IKEA utan restaurang så det var bara att gå den långa vägen tillbaka till centrum igen. Där blev en Burger King till lunch med läs (måltidernas nyttighet varierar...) Servicen i hamnen hade mycket i övrigt att önska med tanke på hamnavgift på 75  euro/dygn och extra avgift på 3,5 Euro för dusch/toa/pers. Sen eftermiddag lade vi ut från hamnen med kurs mot en ankringsvik på öns NO sida.

På väg in i en ankringsvik

Väl framme tog några av oss första badet i på resan, efter en god middag sittbrunnen var det dags att koja.